Anleggsnyheter ikon

Anleggsnytt fra særforbundene uke 17 - 2024

Nyheter fra Norges Skiforbund, Norsk Bilsport og Universitetsavisa

I denne ukens anleggsnytt kan du lese nyheten fra Skiforbundet om spennende storsatsing på ny terrengpark i Trysil. Dette gir et stort løft for freeskisporten og kan bli «Holmenkollens freeski-anlegg»! Norsk Bilsport kommer også med gledelige nyheter: 34 år etter at førsteutgaven av Rudskogen Motorsportsenteret åpnet i 1990, er "Nye" Rudskogen med sine fantastiske fasiliteter åpnet. Les mer i denne ukens anleggsnytt!

Storsatsing på ny terrengpark i Trysil

En helt ny terrengpark for freeski og snowboard, med fasiliteter for nasjonale og internasjonale konkurranser, skal bygges av SkiStar i Trysil. Med på laget er freeskistjernene Birk Ruud og Jesper Tjäder, som har vært med på designet av parkene. Sportsjefen for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach, er svært positiv til storsatsingen, og har tro på at terrengparken i Trysil kan bli «Holmenkollens freeski-anlegg».

Den eksisterende parken vil flyttes noen hundre meter lengre sør i anlegget, som vist i illustrasjonen nedenfor. Bakken skal bli bredere, det skal bygges egen parkheis (t-krok) og parken vil bli lyst opp med flomlys. Den nye parken blir om lag en kilometer lang, med blå, røde og svarte linjer, samt hopp og rails. For å sikre tidlig åpning og stabile forhold investerer SkiStar i det siste innen snøteknologi. Trysil stiller med et erfarent crew med god kompetanse på parkbygging. Tidligere har Trysil arrangert både NM for freeski og snowboard, og ambisjonene fremover er å skape en arena for store konkurranser.

Illustrasjon av ny terrengpark i Trysil. Illustrert av Ski Star.
Skisse av ny terrengpark i Trysil. Illustrert av Ski Star.

Les hele nyhetssaken på Skiforbundet sin hjemmeside: Satser stort på ny terrengpark i Trysil – skiforbundet.no (publisert: 16.04.24)

"Nye" Rudskogen Motorsportsenter er endelig åpnet

I mai 1990 åpnet Rudskogen Motorsportsenter for første gang. 34 år senere, 23. april 2024, åpnet "Nye" Rudskogen. Rudskogen var banen som fikk fart på racing i Norge. I 1990 var asfaltbanen på 1 901 meter, og ga Norsk Bilsport et stort løft. I dag er anlegget utstyrt med en hovedbane 3 254 meter, etter at den ble omgjort og forlenget i 2012, samt en kartingbane som den dag i dag holder gode internasjonale mål med sine 1 200 meter.

De siste to årene er det investert 175 millioner kroner i anlegget. Dette har blant annet resultert i idrettsbygg, konferansesenter, eventhall, garderober, resepsjon og ikke minst en stor og flott racekontroll. Andre oppgraderinger anlegget har fått er en stor resturant, sanitæranlegg, og store, steinlagte og asfalterte depot og parkeringsområder. 

Hele nyhetssaken om åpningen av nye Rudskogen finner du på Norsk Bilsport sin hjemmeside: Nye Rudskogen i all sin prakt – bilsport.no. (publisert: 23.04.24)

En million til Dødens dal 

NTNUI, Velferdstinget og Sit har tidligere i år meldt at de ønsker å oppgradere Dødens dal som ligger ved NTNU sitt campus på Gløshaugen i Trondheim. Dette i forbindelse med støttefyllingen som må til på grunn av campussamlingsprosjektet til NTNU.

Dødens dal består i dag av en liten fotballbane og to sandvolleybaner. Ønsket er å utvide dalen slik at det er plass til to fullskala sjuer-baner, to ekstra sandvolleyballbaner og universell utformet ankomst. NTNUI har allerede satt av én million til prosjektet, men ønsker at prosjektet skal være et spleiselag med Studentersamfundet, NTNU, Studentsamskipnaden og Trondheim kommune. 

Denne uken ble det klart: Trondheim kommune bidrar med én million til oppgraderingen av Dødens dal. Under ser du en skisse fra Velferdstinget hvordan de ser for seg at Dødens dal skal se ut i fremtiden. 

Skisse over Dødens Dal, laget av Velferdstinget.
Skisse for planen for nye Dødens dal, laget av Velferdstinget.

For hele nyhetssaken, følg lenken til Universitetsavisa: Gir én million til prosjekt i Dødens dal – universitetsavisa.no (publisert: 23.04.24)