I 2017 startet utviklingen av aktivitetsparken ved Enga skole i Meløy, et prosjekt preget av aktiv brukermedvirkning og tett samarbeid mellom elever, lokalsamfunn og kommune. Etter flere år med innsats og engasjement ble parken ferdigstilt i 2023. I dag står den som en viktig møteplass som fremmer både fysisk aktivitet og sosialt samvær for både skoleelever og lokalbefolkning.
Anlegget mottok tilskudd fra Kulturdepartementets ordning for "Nyskapende aktivitetsarenaer" i 2019 og i 2020.
Prolog
Aktivitetsparken ved Enga skole ble først presentert som et forbildeanlegg i 2020, etter at fase 1 av uteområde (på baksiden av skolen) var ferdigstilt. Tre år senere, i 2023, ble aktivitetsparken utvidet. Denne utvidelsen, fase 2, inneholder blant annet et skatepark, sykkelløype, frisbeekurver, basketballbane og en utlånssentral på skolens fremside. Denne teksten og de tilhørende bildene er oppdatert i 2024 for å gjenspeile parkens videreutvikling (fase 2) og dagens status. Av den grunn kan det være avvik mellom publiseringsdatoen og den oppdaterte informasjonen som presenteres.
Bakgrunn
Meløy kommune deltok i "Nærmiljøprosjektet" til Helsedirektoratet i perioden 2015 til 2018. Målet med prosjektet var å styrke deltakelse, medvirkning og samarbeid i lokalsamfunnet, og dermed skape tilgjengelige arenaer for fysisk aktivitet og sosialt samvær for alle.
Gammel skole i ny drakt
Enga skole er over 70 år gammel, med et stort uteareal og ligger i et naturskjønt område sentralt i bygda, nært butikker og møteplasser. Skolegården og utearealene bestod tidligere hovedsakelig av grus og gamle lekeapparater, og det var lite tilrettelagt for lek, læring og fysisk aktivitet. I mange år hadde Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU), skolens ansatte og elever jobbet for å utvikle uteområdet, som hadde et stort behov for renovering, uten å lykkes. For å realisere et bedre utendørsanlegg, uttrykte Enga skole i 2016 derfor et ønske om å bli en del av Nærmiljøprosjektet, som Meløy kommune deltok i på den tiden.
Målgruppe og formål
Gjennom Nærmiljøprosjektet fikk Enga skole muligheten til å skape en aktivitetspark som skulle fremme lek, læring og fysisk aktivitet for både elever og lokalsamfunnet. Aktivitetsparken ved Enga skole er mer enn en tradisjonell skolegård – den er en nyskapende arena som fremmer fysisk aktivitet og styrker psykisk helse. Parken er åpen for alle og gjør skoleområdet mer attraktivt både i skoletiden og på fritiden. Den fungerer som en naturlig møteplass, med et bredt spekter av aktivitetsmuligheter som spesielt retter seg mot barn og unge i Engavågen, nærområdene og besøkende. Aktivitetsparken stimulerer til aktivitet og økt trivsel i friminuttene. Dette er et godt eksempel på hva mindre skoler og små lokalsamfunn kan oppnå sammen.
Anlegget
Aktivitetsparken ved Enga skole ligger i nærheten av Engavågen sentrum, og like ved en nyetablert kunstgressbane. I området er det butikker, møteplasser, små parker og kunstgressbane. Enga skole har også svømmebasseng, kantine og gymsal, og det er planlagt oppføring av en flerbrukshall på skoleområdet. Aktivtetsparken er belyst, slik at den kan brukes på kveldstid og i mørketiden. Belysningen er levert av en lokal elektroentreprenør.
Elementer fra fase 1 av oppgraderingen, på baksiden av skolen. Ferdigstilt i 2020:
- Berlinerhusker
- Karusell for de største
- Karusell for de minste
- Fugleredehusker
- Blåsepark (av fenderblåser)
- Amfi med scene (bygget av Møre Royal)
- Sandkasse (bygget av Møre Royal)
- Bølgebenk og diverse andre benker (bygget av Møre Royal)
- Trampoliner
- Hengekøye
- Talerør
- Utehøytaleranlegg
Bålplass med benker
Elementer fra fase 2 av oppgraderingen, på forsiden av skolen. Ferdigstilt i 2023:
- Sykkelløype/pumptrack (asfaltert)
- Skateanlegg (i betong)
- Kunstregressbane
- Basketballbane
- Klatrestenger
- Frisbeegolfkurver
Utstyrssentral
Like muligheter for alle - utstyrssentralen
Utstyrssentralen tilbyr pumptrack-sykler, rullebrett, hjelmer og beskyttelsesutstyr. Dette tiltaket er viktig for å sikre at sykkelløypen og skateanlegget er tilgjengelig for alle og at alle kan delta på lik linje, uavhengig av økonomiske forutsetninger eller bosted.
Brukere
Elevene ved Enga skole bruker anlegget hver dag i skoletiden. Videre blir anlegget brukt av lokalbefolkningen og tilreisende på ettermiddager og i helger. Etter at anlegget fikk skateanlegg og sykkelløype i 2023 har bruken av anlegget økt. Området blir brukt gjennom hele året.
Prosessen
Brukermedvirkning og lokalt engasjement
Gjennom Nærmiljøprosjektet gjennomførte kommunen i 2017 omfattende medvirkningsprosesser med elever fra Enga skole for å planlegge og utvikle skolens uteområde. Resultatene fra disse prosessene dannet grunnlaget for et skisseprosjekt til en aktivitetspark ved Enga skole, utviklet i samarbeid med en landskapsarkitekt fra Norconsult. Prosjektet ble finansiert med midler fra Nærmiljøprosjektet.
I mai 2018 presenterte lokale ungdommer resultatene fra medvirkningsprosessen for politikere. Denne presentasjonen bidro til å skape entusiasme og støtte. Det ble også arrangert bygdemøter og en stand på nærbutikken for å innhente ytterligere innspill fra innbyggerne. Prosessen førte til stor interesse og en sterk vilje til å bidra fra politikere, kommunens ledelse, skolen, FAU, næringslivet og frivillige organisasjoner.
Målsetning for aktivitetsparken
Basert på resultatene fra medvirkningsprosessene, ble det bestemt at aktivitetsparken skulle fremme helse, trivsel og aktivitet for både elever, lokalsamfunnet og besøkende. Parken skulle være en attraktiv og inkluderende møteplass for både skole- og fritidsaktiviteter.
Søknad om midler fra ordningen Nyskapende aktivitetsarenaer
Skisseprosjektet fungerte som utgangspunkt for Meløy kommunes søknad om spillemidler fra Kulturdepartementets ordning «Nyskapende aktivitetsarenaer», som ble sendt høsten 2018. I 2019 mottok kommunen midler fra ordningen for å oppgradere baksiden av skolen (fase 1). Meløy kommune søkte igjen om midler fra samme ordning høsten 2020 til planene for fremsiden av skolen (fase 2).
Bærekraft
Arbeidet med aktivitetsparken ved Enga skole er basert på bærekraftsmål 3 (God helse og livskvalitet), 11 (Bærekraftige byer og lokalsamfunn) og 17 (Samarbeid for å nå målene).
Skolene i kommunen arbeider etter ti kriterier for helsefremmende skole, utviklet av Nordland fylkeskommune. Uteområder som fremmer fysisk aktivitet, er avgjørende både for den fysiske og psykiske helsen, og de bidrar til økt trivsel og livskvalitet. Tidligere ble deler av uteområdet ved Enga skole brukt til skolebusser og parkering for ansatte, og området bestod i stor grad av store grusflater med få, gamle og utrangerte installasjoner. Det var av den grunn tydelig enighet mellom kommunen, lokalt næringsliv, Engavågen grendelag, Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) og ildsjeler i bygda om at det var behov for et samarbeid for å oppnå målet om en helsefremmende, trafikksikker skole og et mer attraktivt lokalsamfunn.
Erfaringer og suksesskriterier
Betydningen av medvirkning og samarbeid
Meløy kommune har gjennom dette prosjektet lært mye, spesielt når det gjelder betydningen av reell medvirkning i kommunens utviklingsarbeid. Erfaringene viser at medvirkningsprosesser krever betydelige ressurser, men at de samtidig bidrar til økt engasjement og bedre muligheter for samskaping i lokalsamfunnet. For å lykkes med nærmiljøutvikling har kommunen erfart at samarbeid med lokalt næringsliv og frivillige organisasjoner er helt avgjørende. Prosjektet har vist at å skape gode løsninger krever innsats og vilje fra flere aktører, og flere positive effekter er allerede synlige: Andre utviklingsprosjekter etterspør nå mer og bedre medvirkning fra barn, unge og andre grupper i befolkningen. I tillegg har prosjektgruppen blitt invitert til å dele sin kompetanse i andre pågående prosjekter.
Slike prosjekter krever mot, særlig for en mindre kommune med begrensede ressurser og økonomi. Samtidig viser erfaringene at nøkkelen til suksess ligger i samarbeid med engasjerte lokale krefter som ser skoleområdet og andre fellesprosjekter som et delt ansvar, ikke bare som kommunens alene.
Planlegging og kompetanse
Gode planer har vært essensielle for prosjektets fremdrift, og landskapsarkitekten som ble engasjert bidro med kritisk kompetanse for å utvikle en helhetlig plan basert på resultatene fra medvirkningsprosessene. Meløy kommune hadde i en periode en kommunearkitekt i prosjektstilling, som videreutviklet planene for fase 2, som omfatter forsiden av skoleområdet.
Trafikkløsninger for skoleområdet
Skoleområdet hadde utfordringer knyttet til trafikk, ettersom tre busser daglig leverte og hentet elever inne på området. Utviklingen av grusområdet foran skolen var avhengig av en ny løsning for av- og påstigning av elever. For å finne gode løsninger samarbeidet kommunen med Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen. Dette ble et "prosjekt i prosjektet" som krevde både tid og ressurser.
Utstyr for alle
Gjennom støtte fra eksterne midler har skolen etablert en utstyrssentral med pumptrack-sykler, skatebrett, hjelmer og beskyttelsesutstyr, noe som sikrer at alle har mulighet til å bruke området uavhengig av økonomiske forutsetninger og bosted.
Økonomi og finansiering
For å sikre en realistisk gjennomføring av prosjektet ble det besluttet å dele det opp i flere faser. Fase 1 prioriterte utviklingen av området på baksiden av skolen, med et budsjett på cirka 4 millioner kroner, og sto ferdig i 2020. Deretter ble det søkt om ytterligere midler til å utvikle uteområdet på forsiden av skolen. Denne utvidelsen, Fase 2, ble ferdigstilt i 2023.
Finansiering
Kommunen har mottatt totalt 4 millioner kroner i tilskudd fra Kulturdepartementet gjennom ordningen for nyskapende aktivitetsarenaer, hvorav 2 millioner kroner ble tildelt til fase 1 av prosjektet. Kommunens totale bidrag utgjør rundt 1 million kroner, hvorav 375 000 kroner ble tildelt til fase 1, og betydelige ressurser er brukt på administrasjon, prosjektledelse og etablering av parken. Lokalsamfunnet har også spilt en viktig rolle med omfattende dugnadsinnsats, innsamlingsaksjoner og søknader om støtte. I tillegg har det lokale næringslivet bidratt med verdifull dugnadsinnsats og pengegaver.
Kommunen vil rette en stor takk til næringslivet:
- Einar Erlend AS
- Nova Sea AS
- John Kildal & Sønner AS
- Meløy Notbøteri AS
- Pallefabrikken Halsa AS
- Kompan Norge AS
- Meløy Elektro AS
Samlet finansiering
- Total kostnad for hele anlegget: ca. 9 millioner kroner
- 4.000.000 kroner fra Kulturdepartementet (tilskuddsordning for nyskapende aktivitetsarenaer)
- 1.118.464 kroner i kommunale midler og andre tilskudd
- 1.821.000 kroner i kommunale arbeidstimer, dugnadsinnsats fra lokalbefolkning og næringsliv
- 451.973 kroner i sponsing fra lokalt næringsliv og innsamlingsaksjoner
- 1.372.135 kroner i refusjon av merverdiavgift
Driftskostnader
Anlegget er åpent med gratis inngang hele døgnet og har ingen inntektskilder. Driftskostnadene ligger på omtrent 50.000 kroner årlig, og går til snørydding, kosting, reparasjon, tilsyn og kostnader til fornying.
Drift
Vedlikehold og drift
Vedlikehold og drift av anlegget utføres av skolens vaktmester, som har ansvar for at området holdes i god stand. Lærerne har en påseplikt og varsler vaktmesteren dersom de oppdager problemer eller skader ved anlegget.
Snørydding og generelt renhold om vinteren gjennomføres hovedsakelig ved kosting og spyling. Vedlikeholdet består i stor grad av å kontrollere sammenføyninger og koblinger for å sikre at det ikke er ytre skader eller løse deler. Vedlikeholdskostnadene dekkes gjennom kommunens driftsbudsjett.
Utfordringer og spesielle hensyn
En utfordring som har blitt identifisert er å opprettholde renholdet rundt sandkassen. Sanden trekkes ofte inn over gummiasfalten, noe som kan skape uønskede problemer. For å redusere dette, ble det forsøkt å lage en plexiglassvegg mot gummiasfalten, for å hindre at sanden sprer seg.
Det har også blitt erfart at blåseanlegget ikke bør brukes ved temperaturer under -10 grader, da gummien kan bli sprø og det er fare for at blåserne kan sprekke under belastning.
Nøkkelpunkter
Brukermedvirkning som fundament for fellesskapets aktivitetspark
Aktivitetsparken ved Enga skole er et resultat av et godt samarbeid mellom elever, foreldre, lokalt næringsliv og kommunen. Gjennom reell medvirkning og samskaping har lokalsamfunnet bidratt til å utvikle en inkluderende arena som fremmer fysisk aktivitet, sosialt samvær og økt trivsel for alle. Parken er et levende bevis på hvordan lokal deltakelse skaper eierskap, fellesskap og et sted som reflekterer brukernes behov og ønsker.
Gamle skoler har nytteverdi
Ofte er det nye skoler som får fine utendørsanlegg og skolegårder, men vel så viktig er det å jobbe for utvikling i gamle skoleanlegg. Skolens sentrale beliggenhet i bygda, nær butikker og møteplasser, gjør området lett tilgjengelig for alle, noe som styrker muligheten for fysisk aktivitet og sosialt samvær. Prosjektet viser at selv gamle skoleanlegg kan forvandles til moderne arenaer som fremmer trivsel, helse og fellesskap.
Tegninger, skisser og filmer av anlegget
Elevene ved Enga skole, som var involvert i medvirkningsprosessen, har vært med å lage en videosnutt som ligger på YouTube: Barn og unges stemme på Enga skole - Meløy kommune (publisert 4. september 2017). Videoen viser intervju med elevene om hva de ønsker i den nye skolegården, videoen ble brukt for å involvere brukerne i prosjektet.
Tegninger og skisser
Se vedlegg under "Last ned eksternt"-boksen til høyre for tegninger og skisser av anlegget. Det er også mulig å se før-bilder av arealet på Meløy kommune sine nettsider.
Referanser / Les mer
Informasjonen om Aktivitetsparken ved Enga skole har vi mottatt av Meløy kommune. Tusen takk for bidraget!
Du kan lese mer om anlegget via de ulike snarveiene under.