Et nettverk av sykkelløyper i skogsterreng sett ovenifra.
Anleggstype

Terrengsykkelanlegg

Her finner du informasjon om terrengsykkelanlegg.

Se også Anleggstype Sykkelanlegg

Om terrengsykkelanlegg

Terrengsykling foregår i løyper med blandet underlag, gjerne en blanding av grove skogsløyper, stier, jevne grusveier, og noen ganger delvis på asfalterte veier. Det konkurreres i grenene rundbane og maraton. Maraton er en videreutvikling av rundbane, men har betydelig lengre løyper.

Les mer om terrengsykling på NCF sine nettsider

Norges Cykleforbund

Sykkelidretten organiseres av Norges Cykleforbund i Norge. Dersom du ønsker å vite mer om sykkelanlegg, anbefaler vi å kontakte Norges Cykleforbund: Administrasjon, Norges Cykleforbund.

Anleggsplan

Utdrag fra NCF's ANLEGGSPLAN 2024-2028:

NCF har identifisert behov for flere og bedre tilrettelagte anlegg for sykkelsporten i Norge. De viktigste satsingsområdene er:

  • Landevei (inkl. para): Arbeide for å bedre rammevilkårene for konkurranser på offentlig vei, spesielt knyttet til sikkerhet og kostnader for vakter.
  • Terreng og sykkelkross: Behov for flere permanente anlegg og samarbeid med langrennsarenaer. Stibyggerutdanning etablert ved Fagskolen i Viken.
  • Banesykling: Etter åpningen av velodromer i Sola (2021), Levanger (2022) og Asker (2023/24), skal det i løpet av en 15 års periode arbeides for to nye innendørs velodromer.
  • Utfor og Enduro: Samarbeid med alpinanlegg for sommerbruk av heisbaserte løyper.
  • BMX: Ønsker flere baner utover dagens i Rogaland, Viken og Telemark, men sliter med å finne driftspartnere. Jobber for en veileder for bygging av BMX-baner.
  • Trial: Behov for permanente anlegg, settes opp midlertidige løsninger i Bergen og Kristiansand.
  • Pumptrack: Mange anlegg finnes, men få holder konkurransestandard. Målet er å knytte alle anleggene opp mot sykkelklubber.
  • Helårsanlegg: NCF har inngått avtaler i Midt-Norge med Skiforbundet og fylkeskommuner for å utvikle 20 anlegg de neste årene.