Logo NMBU

Uteområder i skoler og barnehager

Hvordan sikre kvalitet i utformingen?

Forskere ved NMBU har studert hvordan uteområdene i norske skoler og barnehager kan bidra til å motvirke den stadig økende inaktiviteten, og skape god helse og trivsel. Det har resultert i oppdaterte anbefalinger for uteområdenes innhold og størrelse. Rapporten finnes også i kortversjon.

Utdrag fra rapportens forord

Formålet med foreliggende rapport er å presentere oppdatert kunnskap som skal munne ut i nye anbefalinger for innholdskvaliteter og arealstørrelse i uteområder i skoler og barnehager.

Anbefalingene er ment som grunnlag for lokale myndigheter og fagmiljøer, samt eiere og ledere av virksomheter i forbindelse med planlegging av nye eller utbedring/utvidelse av eksisterende skoler og barnehager. Det skal også pekes på eventuelle behov for endringer/revisjon av gjeldende regelverk.

Utgangspunktet for arbeidet er «Skolens utearealer behovet for arealnormer og virkemidler» (Thorén, 2003) som ble utgitt av Helsedirektoratet i 2003. Bakgrunnen for den rapporten var bekymringen for barns passive hverdagsliv der skolen ble ansett som en særlig viktig arena for å motvirke den negative trenden.

Barnehager inngikk ikke i rapporten fra 2003, selv om barnehagenes uteområder er like viktige for barns helse og trivsel, ikke minst etter at full barnehagedekning ble innført i 2005. Både skoler og barnehager representerer viktige arenaer hvor man når alle barn, og tiltak både i skolen og barnehagen kan bidra til å utjevne sosialt betingete ulikheter i helse.

Rapporten fra 2003 ble utarbeidet i et tverrfaglig samarbeid mellom flere fagmiljøer under ledelse av forskningsmiljøet ved NMBU. NMBU ved Institutt for landskapsarkitektur ble i 2017 engasjert av Helsedirektoratet til å lede og gjennomføre arbeidet med foreliggende rapport.

Utdanningsdirektoratet har vært en viktig samarbeidspartner i utforming og finansiering av oppdraget.