Inlinebane i Sandefjord

Inlinebane i Sandefjord

Brukere har vurdert dette innholdet. Vi ville satt pris på din vurdering også. Logg inn og gi din vurdering!


Inlinebanen i Sandefjord er den første av sitt slag i Norge. Banen er spesiallaget for en idrett som er forsvinnende liten her til lands, men langt større i sentral-Europa, Asia og Amerika. Inline er en idrett preget av mye taktikk, fart og spenning - som alle er viktige faktorer for å motivere ungdom til å holde seg i aktivitet. I tillegg fungerer banen som et godt treningsverktøy for isskøyteløpere om sommeren.

Eier: Sandefjord kommune
Drifter: Sandefjord kommune og
Sandefjord Skøiteklub 
Anleggstype: Inlinebane
Areal: 1300 m2 (løpebane)
Kommune: Sandefjord
Byggekostnad: 1.500.000 kr. inkl. MVA
Driftskostnad: ca 50.000
År: 2014

Hjemmeside Sandefjord Skøiteklub

Bakgrunn

Sandefjord Skøiteklub har i mange år vært i førersetet for inlineidretten i Norge gjennom utstrakt bruk av rulleskøyter som treningsverktøy for isskøyteløpere. Dette har ført til at løperne også har deltatt i flere internasjonale mesterskap på rulleskøyter verden rundt. Grunnet store forskjeller i hvordan inlineløp og tradisjonelle skøyteløp gjennomføres har det i lang tid vært et ønske om å bygge en bane med internasjonale mål slik at løperne kan komme forberedt til mesterskap, i tillegg til å enklere kunne rekruttere yngre løpere. Det har tidligere vært en bane uten doserte svinger der det nye anlegget nå er bygget, men dette er ikke en fullgod løsning for de raskeste løperne da man er avhengig av doserte svinger for å kunne holde høyest mulig fart gjennom svingene.

Anlegget

Anlegget består av en asfaltert, oval bane på 200 meter lengde og seks meter bredde med doserte svinger i henhold til det internasjonale rulleskøyteforbundets standard. Det er lagt rør under asfaltdekket for fremtidig tilkobling til fjernvarmeanlegg slik at banen kan brukes også på vinteren. Anlegget benyttes hovedsakelig av skøyteklubbens løpere i forbindelse med rulleskøytetrening, men også av andre barn og unge til ulike aktiviteter som sykkel, sparkesykkel og skateboard. Byggetiden var ca. tre måneder inklusive noe dugnadsarbeid.

Økonomi

Banen er finansiert av skøyteklubben, private sponsorer, kommunen, entreprenører, dugnadsarbeid, spillemidler og MVA-kompensasjon.

Drift

Drift av anlegget består av rengjøring av banen, lysstyring og gartnerarbeid for vedlikehold av beplantning.

Fordeler

Banen er den eneste av sitt slag i Norge, og får derfor mange tilreisende brukere. 

Barn og unge blir inspirert til å begynne med rulleskøyter når de ser all aktiviteten og spennende konkurranser på anlegget.

Banen er åpen for alle utenom klubbens treningstider, og har gratis inngang. 

Det er investert i rørlegging for fremtidig tilkobling av fjernvarme og følgelig energieffektiv oppvarming og tørking av underlaget. 

Prosjektgjennomføringen har vært svært vellykket takket være stor innsats fra klubbens ildsjeler.

Inlinebane internasjonale mål

Tegninger av anlegget

Se tegninger av anlegget her

Annen informasjon

3 resultat(er)
Nedenfor vil du finne relatert innhold.
Innholdstype: Temaside

Banemål og areal

Når man detaljprosjekterer et idrettsanlegg er det viktig at man vet hvilke mål og krav som skal tilfredsstilles. Under finnes lenker til banemål, veiledere og tekniske krav. Det anbefales også at...

Innholdstype: Aktuelt

Flerbruksløype på Flekkerøy - bygd uten kommunale penger

I helgen åpnet Kristiansands andre rulleskiløype, denne gangen på Flekkerøya. Anlegget beregnes å ha kostet 6,6 millioner, inklusive lys, og er finansiert via en stiftelse, en bank, sponsorer og...

Innholdstype: Veiledere

Skøytebaner

Denne artikkelen tar for seg ulike typer skøytebaner og linker til veiledere og retningslinjer for bygging av skøytebaner i forskjellige størrelser, og i kombinasjon med andre idrettsanlegg.